میرباقری هنوز به نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) امیدوار است !!!

مراسم تقدیر و تجلیل از عوامل سریال «مختارنامه» با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران و فرهنگسرای رسانه در تالار دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور کارگردان و جمعی از بازیگران این سریال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران ، داوود میرباقری ـ کارگردان سریال «مختارنامه» ـ در این مراسم گفت: پیشنهاداتی درباره‌ی ساخت مجموعه تلویزیونی مختارنامه به ما شده بود اما چیزی که من را به ساخت این سریال مصمم کرد شباهت زیاد حوادث آن دوران با اتفاقات 20 یا 30 سال اخیر بود. این شخصیت، فضا و قیام که برخی از آن ثبت شده و برخی بخش‌هایش ثبت نشده، شباهت زیادی به زمان ما دارد و می‌تواند برای ما به عنوان یک تجربه تاریخی درس‌های تازه‌ای داشته و مفید واقع شود؛ به همین دلیل بود که به فضای قصه علاقمند شدم.

میرباقری ادامه داد: خود شخصیت مختار هم به عنوان یک لیدر، سیاستمدار، عالم و جنگجوی تمام عیار ـ همه این مسائل در حرفه ما فاکتورهای تعیین کننده‌ای برای شکل دادن به شخصیت قصه است ـ برای من جذاب بود و باعث شد از آغاز تا پایان «مختارنامه»، 10 سال از عمر خود را صرف این کار کنم. احساس می‌کردم مجموعه این فاکتورها به قدری ارزشمند است که می‌توانیم برای آن وقت صرف کنیم و یک کار آبرومند چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ داستانی ارائه دهیم تا وقتی گفته می‌شود این محصول، تولید ایران است شرمنده نشویم.

میرباقری افزود: مشکل کارهای تاریخی این است که بیننده اطلاعات زیادی دارد و نقطه اوج و پایان قصه را می‌داند و حتی می‌توانیم بگوییم اطلاعات او بیش از ماست. به همین دلیل، اینکه بتوانیم در طول کار کشش دراماتیک در فضا را حفظ کنیم، بسیار سخت است اما امیدوارم به لحاظ ریتم و ضرب آهنگ 30 قسمتی که تا به حال پخش شد، مخاطب خود را جذب کرده باشد.

 نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع)


وی درباره‌ی مشکلات به وجود آمده در خصوص به تصویر کشیدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) و اینکه آیا به آرزوی خود درباره نمایش این چهره رسیده است یا نه؟ خاطرنشان کرد: هنوز به آرزویم نرسیده‌ام. اوج قصه کربلا داستان حضرت ابوالفضل (ع) است و ما در این زمینه مشکل داریم؛ این مشکل در زمان ساخت سریال به من گفته نشد تا دکوپاژها را به صورت قابل نمایش تنظیم کنیم و گرفتار این مشکلات نشویم. مذاکراتی در حال انجام است که تا به حال نتیجه نرسیده، من هنوز ناامید نشده‌ام و به تلاشم ادامه می‌دهم چون در قسمت آخر «مختارنامه» بحث باز است و می‌توانیم به کربلا گریزی داشته باشیم. با این حال روند مذاکرات تا به حال امیدوارکننده نبوده و اگر همین طور پیش برود باید قطع امید کنیم.

میرباقری همچنین تاکید کرد: ما در سریال و فیلمسازی نمی‌توانیم به شخصیت‌های طراز اول اسلام نزدیک شویم؛ چراکه عمده‌ترین راه ارتباط چهره است ولی وقتی چهره‌ی فرد وجود نداشته باشد، 60، 70 درصد ارتباط قطع می‌شود؛ بنابراین داستان‌سازی در زمانی که شخصیت محوری قصه کسی باشد که نمی‌توانیم او را نمایش دهیم بسیار سخت است.

وی ادامه داد: من شخصا معتقدم سینما این قدرت را دارد که وارد حوزه‌های قدسی شود اما این یک مبحث دینی و فقهی است که علما باید آن را حل کنند. حتی ما این مشکل را با نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) در سریال مختارنامه داشتیم، او معصوم نیست اما مقامش قدسی است. با این حال باید در نظر بگیریم که ما در نهایت 14 معصوم داریم که راه‌حلی حول نشان دادن چهره آنها وجود ندارد.

کارگردان سریال «مختارنامه» همچنین تاکید کرد: من با این مساله مشکل دارم که چطور می‌توان چهره پیامبران اولوالعزم را می‌توان به تصویر کشید ولی چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نه؛ حضرت موسی(ع)، یوسف(ع) و عیسی(ع) نیز به تصویر کشیده می‌شوند در حالی که این افراد هم به وحی متصل بودند. امروز سینما مهمترین زبان ارتباطی بشر است و بیانی به جز سینما که به عمق جان نفوذ کند، پیدا نمی‌کنیم؛ ولی اگر ما نتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که افراد مذهبی را به تصویر بکشیم این ظرفیت را از دست داده‌ایم و باید صبر کنیم تا دیگران شخصیت‌های ما را خلق کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:59 ب.ظ http://kalam.rozblog.com

سلام دادش امیدوارم امتحانت خوب شده باشه برای ساخت بنر مزاحم شدم گفتید یک شنبه یاد آوری کنم اسم وبلاگ من ( رنگین کمان دانلود ) دانلود فیلم . موزیک خودت هرطوری میدونی قشنگ میشه درست کن ممنون منم از شرمندگیت در میام جبران میکنم یا علی وقت بخیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد